Saturday 19 January 2013

Faedah-faedah Membaca Buku Cerita


Faedah-faedah Membaca Buku Cerita


Buku cerita merupakan bahan cetak yang amat penting kepada kita. Buku-buku cerita boleh dibahagikan kepada antologi cerpen dan novel. Kita boleh membeli buku-buku cerita dari kedai buku atau dapat dipinjam dari perpustakaan.Kita akan memperoleh banyak faedah daripada pembacaan buku cerita.

Salah satu faedah yang akan kita peroleh ialah tabiat membaca buku cerita. Ini akan menjadi hobi pada diri kita.Hobi ini dianggap mulia oleh semua pihak.

Melalui pembacaan buku cerita, murid-murid dapat memperbaiki penggunaan bahasa mereka.Lama-kelamaan kosa kata si pembaca itu akan bertambah.

Pembacaan buku cerita juga dapat mengisi masa lapang murid-murid dengan cara yang berguna. Mereka tidak akan berlepak dan berfoya-foya sesuka hati mereka.

Selain itu, sesiapa yang berminat untuk membaca buku-buku cerita, dapatlah menghasilkan cerita sendiri.Daya kreatif yang diperoleh melalui pembacaannya akan membantunya menghasilkan cerita.

Melalui pembacaan buku-buku cerita, seseorang itu akan mempelajari nilai-nilai murni.Nilai-nilai murni ini dapat diserapkan secara tidak langsung daripada cerita yang dibaca.

Sesungguhnya membaca buku cerita member faedah yang banyak.Kita seharusnya menjadikan buku cerita sebagai teman sejati kita.

6 comments: